18 de maig 2018

La transparència


Bloc 2. La transparència

Unitat 2.1 Manifestacions de la transparència: drets i deures
"la publicitat activa, que està associada al Portal de la Transparència. Es refereix al deure de publicar-hi tota la informació que imposa la llei, sense necessitat que cap persona ho demani"
"I el dret d’accés? Doncs és el dret de tota persona a sol·licitar i obtenir informació que es troba en poder de les administracions"

Unitat 2.2 La publicitat activa: informació a publicar al Portal

Qui:
  • "Un primer grup, format per la Generalitat i les entitats locals, és el cas d'ajuntaments, consells comarcals, etc.
  • Un segon grup, que inclou els organismes, les societats i les fundacions del sector públic, dependents o vinculats a la Generalitat o als ens locals. També inclou les entitats independents o de control, institucions estatutàries, col·legis professionals i altres corporacions de dret públic, o els consorcis.
  • Finalment, un tercer grup, format per les universitats públiques i les entitats vinculades."

Com:
"De manera clara, estructurada i reutilitzable, i s’ha de permetre un accés gratuït i fàcil. També cal facilitar l’accés al Portal a persones amb discapacitat"
Què:
  • "Tota l’organització institucional i estructura administrativa, que inclou l’organigrama, amb la identificació de les persones responsables i un currículum breu del seu perfil i trajectòria.
  • Les decisions i les actuacions de rellevància jurídica, que inclou els actes administratius que afectin el domini públic o la gestió de serveis públics, com seria el cas d’autoritzacions a terrasses de bar. També els actes revisats en via administrativa, i les resolucions administratives o judicials amb rellevància pública. Sobre aquesta informació amb rellevància jurídica, la Llei disposa que no ha d’incloure dades personals, perquè entén que el que és rellevant és el sentit de la decisió, i no a qui afecta.
  • La gestió econòmica, comptable, pressupostària i patrimonial. S’inclouen també les retribucions, les indemnitzacions i els béns i les activitats dels alts càrrecs i personal directiu, degudament identificats. Pel que fa als béns immobles, cal evitar publicar les dades de localització.
  • La planificació i la programació, que inclou els plans i els programes generals o sectorials que fixen directrius estratègiques de les polítiques públiques.
  • La contractació pública. A partir de les lleis de transparència, s’ha obligat a publicar molta més informació que abans. Ara cal publicar tots els contractes formalitzats els darrers cinc anys, incloent-hi els menors i els patrimonials. Sempre cal informar sobre l’objecte i l’import del contracte, i la identitat de l’adjudicatari, també quan sigui una persona física.
  • Els convenis de col·laboració vigents i els encàrrecs de gestió.
  • La informació sobre les subvencions atorgades els darrers cinc anys. Cal especificar l’import, l’objecte i la identitat dels beneficiaris, excepte que l’ajut es doni per motius de vulnerabilitat social."


Unitat 2.3 El dret d’accés a la informació pública

Qui:
"Qualsevol persona de més de setze anys, a títol individual o en nom d’una altra persona, física o jurídica"
A què:
"A qualsevol informació que l’Administració hagi elaborat o que hagi rebut d’un tercer. És a dir, qualsevol dada o document que conservi en el seu poder, en qualsevol format."
Podrem rebutjar l’admissió de la sol·licitud:
"si es demana l’accés a notes, esborranys, resums o documents de treball interns sense rellevància ni interès"
"quan la informació demanada requereix una tasca complexa d’elaboració o reelaboració"
"si la informació s’està elaborant i s’ha de fer pública en els tres mesos següents"



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada